ایسنگان مرجع خرید سنگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، صید و صیادی درون استان و میان آدم مازندران تاریخی به درازای سکونت تو اطراف دریاخی خزر دارد و ماهی همواره علاوه بر تامین قناعت محلی و معرفت انسان این دیار، یکی از اساسی ترین اقلام موجود در سبد غذایی ساحل نشینان خزر بوده است.

هر ساله فصل شکارگاه و صیادی ماهیان استخوانی مازندران داخل قالب صید پره از ۲۰ مهر ماه آغاز می شود و تا اواخر فروردین و گاهی با تمدید تا نیمه های اردیبهشت ادامه دارد، ولی امسال بوسیله خاطر وضعیت مناسب آب و هوایی و در دسترس استراحت اخذ زودتر ماهیان استخوانی از ۱۵ مهربانی شروع شد. داخل این مدت چهار هزار و ۲۰۰ صیاد مازندرانی تو قالب ۵۴ شریک پره تورهایشان را به آب های خزر می اندازند تا روزی یک ساله خویشتن را صید کنند.

روز گذشته ۱۵ فروردین فصل صید ماهیان استخوانی تو دریای خزر به پایان رسید و صیادان مجبور به جمع کردن تورهای خود از دل دریای خزر کردند، اما کرکره صیادی ماهیان استخوانی در حالی پایین کشیده شد که نیمی از تورهای صیادان استان تهی بود.

صید سه هزاره و ۶۰۰ بدنه ماهی 

مدیرکل شیلات مازندران در اختتام روز جمعه و همزمان با جمع شدن آخرین تورها از آب های ساحلی دریای خزر اشعار کرد: درون فصل صیدی که عفو تو مجموع سه هزار و ۶۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر نخجیر شد که نسبت به خلع شکارگاه قبل کاهش ۴۸ درصدی دارد.

ولی الله محمدزاده افزود : از مجموع ماهیان صید شده داخل فصل صید اخیر ۷۳ درصد ماهی سفید، ۱۴ درصد کفال و ۱۳ درصد از گونه کپور حیات.

وی نیز ارزش ریالی صید امسال ماهیان استخوانی را حدود یکهزار و ۶۸۰ ملیارد ریال اعلام کرد و گفت که این سکه نسبت بوسیله سال گذشته کاهش ۲۰ درصدی را مدال می دهد.

به گفته مدیرکل شیلات مازندران، تکثیر قیمت ماهیان استخوانی بوسیله خصوص سفید نفوذ کردن مثبتی کنار جبران کاهش میزان شکارگاه داشت و قدری از کاهش درآمد صیادان را پوشش داد.

پیک نخست صید قربانی سرمای زودرس

معاون شکار و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران هم درباره علت کاهش صید ماهیان استخوانی گفت: تو هر جزئی از جمله صید ۲ پیک بزرگ صید داریم که هرکدام زمان کوتاهی داشته ولی بیشترین استاندارد شکارگاه را تعیین می کنند.

قاسم سخی زاده افزود: نخستین پیک صید مربوط به صید ماهی کفال است، پیک نخجیر ماهی کفال از اواسط مهر ماه تا اواسط آبان است که تقریبا حدود ۸۰ درصد ماهی کفال داخل این پیرامون زمانی شکار می شود.

وی ادامه داد: شکارگاه ماهی کفال به دلیل شورپسندی و تولید شبیه در دریا کاملا بوسیله آب و هوا، جریان دمل و دمای آب ربط دارد و بهترین شرایط برای صید این گونه دمای نیمه گرم و ملایم است تا اینگونه ماهی را از آب های عمیق به سمت ساحل حرکت دهد.

معاون شیلات مازندران گفت: آغاز انفصال شکار امسال با سردی بسیار از اندازه آب همراه بود، این وضعیت منجر به کاهش ۵۰ درصدی تو شکار کفال شد.

بوسیله گفته سخی زاده، شرایط نامطلوب آب و هوایی جلوگیری کننده از مهاجرت ماهی کفال بوسیله سمت ساحل شد و تقریبا صیادان پیک مطلع صید را از مشت دادند.

خودتعطیلی کرونایی آخرین ضربه بوسیله صید

معاون شیلات مازندران نیز قاصد دوم نخجیر ماهیان استخوانی را مربوط بوسیله ماهی سفید عنوان کرد و گفت: فرستاده نخجیر ماهی سفید که معمولا ۷۰ درصد انباشت تورهای صیادان را از ماهیان استخوانی دریای خزر شامل می شود، از اواسط بهمن مطلع می شود و تا اواسط فروردین کشش می کشد.

وی افزود: برضد کفال، ماهی سفید از جنس رودکوچ بوده و برای تولید مشابه باید بوسیله بالادست رودخانه ها مهاجرت یواش. امسال مازندران در بهترین وضعیت آب و آسمانی صید ماهی سفید قرار داشت و از نظر جوی هیچگونه مانعی بخاطر صید وجود نداشت.

سخی زاده ادامه انصاف: به برهان اینکه پس انداز ماهیان سفید با توجه اضافه مصنوعی و افزودن طبیعی تو وضعیت مطلوبی استراحت داشت، امسال پیش دماغ می شد صید ماهی سفید به بالاترین میزان خود برسد که متاسفانه به برهان شیوع ویروس کرونا این پیش بینی شکست خورد.

کریم زاده توضیح عدالت: شیوع ویروس کرونا با پیک صید ماهی سفید همزمان شد تا بخش سزاوار سرزنش توجهی از همدستی های پره صیادی مازندران بخاطر امنیت و سلامت صیادان تورهای خود را جمع کنند و از شکار منصرف شوند.

وی گفت: فرستاده اصلی صید ماهی سفید هفت روز است، سه گانه روز از این را به دلیل کرونا جامعه صیادی تعطیل کرد و چهار روز را نیز غرق کردن درون وضعیت طوفانی قرار داشت که کاملا بر مقیاس صید نفوذ منفی داشت. 

آیا حمایتی برای صیادان وجود دارد؟

کاهش حدود ۵۰ درصدی شکارگاه ماهیان استخوانی از یک فروغ و از رونق افتادن بازار نمایش بوسیله تامل کرونا از سوی دیگر این توقع را تو جامعه صیادی ابداع کرده است که از حمایت های دولتی برخوردار شوند، موضوعی که مدیرکل شیلات مازندران معتقد است: تو حال فراهم راهکار مشخصی برای پناه این قشر و جبران بخشی از کاهش درآمد آنها پیشنهاد و عرضه نشده است.  

محمدزاده افزود: شیلات بوسیله دنبال راهکاری برای جبران کاهش درآمد است و نیز با توجه بوسیله افزایش هزینه های مرزوبوم صیادی بخاطر تداوم دوچرخه صیادی استان باید چارهای اندیشیده شود.  

البته به گفته او تقریبا تمامی صیادان پره استان از بسته های معیشتی دولت که در پی عالمگیر ویروس کرونا در دستور فرمان صبر گرفت برخودار خواهند بود، اما اینکه چه نمونه وضعیت صیادان را جبران می درنگ باید مطالعه شود.
  • ۹۹/۰۱/۱۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی